بخشنامه ۲۳۰/۹۳/۹۷

 تاریخ :  ۱۳۹۳/۰۷/۰۵

مالیات نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه موضوع تبصره (۱) ماده ۱۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم

نظربه سوالات و ابهامات مطرح شده درخصوص رعایت مقررات تبصره(۱) ماده ۱۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم در موارد نقل و انتقال سهام بی نام و همچنین سهم الشرکه اشخاص در شرکتهای غیر سهامی. با توجه به مقررات تبصره مذکور. مقرر می-دارد:
نظر به اینکه حسب مفاد تبصره ۱ ماده ۱۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم . ازهرنقل وانتقال سهام و سهم الشرکه وحق تقدم سهام و سهم الشرکه شرکا در سایر شرکتها مالیات مقطوعی به میزان چهار درصد(۴%) ارزش اسمی آنها وصول میشود و انتقال دهندگان سهام و سهم الشرکه و حق تقدمسهام مکلفند قبل از انتقال. مالیات متعلق را به حساب سازمان امورمالیاتی کشور واریز کنند. لذا هرگونه نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه اعم از با نام و بی نام در کلیه شرکتها. مشمول پرداخت مالیات مقرر در تبصره مذکور خواهد بود.
با عنایت به موارد فوق و مطابق قسمت اخیر تبصره مذکور ادارات ثبت یا کلیه دفاتر اسناد رسمی مکلفند در زمان ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال سهام. سهم الشرکه و حق تقدم سهام حسب مورد. گواهی پرداخت مالیات متعلق را از اداره امور مالیاتی ذیربط اخذ و سپس اقدام به ثبت تغییرات یا تنظیم سند نمایند.
همچنین نظر به اینکه طبق بند ۳ بخشنامه شماره ۴۱۰۹/۲۰۰ مورخ ۱۱/۳/۱۳۹۲ ارائه هرگونه تسهیلات و مفاصا حساب مالیاتی به مودیان محترم مالیاتی منوط به عدم ثبت بدهی برای مودی در کل کشور در سامانه بدهکاران مالیاتی وصول و اجراء می باشد . از آنجائیکه گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام موضوع قسمت اخیر تبصره یک ماده ۱۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم به عنوان تسهیلات و مفاصا حساب تلقی نمی-گردد لذا صدور گواهی مورد نظر در صورت پرداخت مالیات متعلق با رعایت سایر مقررات (از جمله عدم توقیف سهام مورد نظر) بلامانع می باشد.

 

 

منبع:سازمان امور مالیاتی کشور

 

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!