درآمدهای بی‌وصول سازمان امور مالیاتی!

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در مصاحبه با تسنیم گفته است:
این سوال وجود دارد که چرا ما به شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند معافیت می‌دهیم؟ برای آنکه بتوانند پس از مدتی خود را به سوددهی کامل برسانند و پس از آن مالیات خود را پرداخت کنند. اما افزایش مدت سبب می‌شود تا بخشی از حقوق مردم تضییع شود.

وی با بیان اینکه با این وجود تاکید می‌کنیم که در حال حاضر به موجب آرایی که از طریق مراجع قضایی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، ما مکلف به اجرا هستیم، گفت: در نتیجه اگر سازمان امور مالیاتی معافیتی اعمال می‌کند براساس قوانین است. از جمله این قوانین که امسال سبب کمتر وصول شدن مالیات شد موضوع بند «ه» تبصره ۲ قانون بودجه است!

وی تاکید کرد: در این بند به شرکت‌ها اجازه داده شده است تا در صورت عدم تقسیم سود بتوانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند. پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای قابل وصول مالیاتی از این طریق این حکم قانون بودجه وصول نشده است. به نظر می‌رسد با توجه به اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دارد حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان رقم معافیت‌های مالیاتی است که در مجموع اظهارنامه های مالیاتی ابراز شده است.

البته نظر کارشناسی مقامات محترم سازمان امور مالیاتی محترم است. لکن اگر مسوولان احساس می کنند بواسطه بند یا تبصره ای از قانون بودجه دچار خسران درآمدی هستند؛ راه جبران این خسران؛ نقد بیموقع مصوبات قانون بودجه نیست. زیرا طبعا برای نویسندگان قانون بودجه هم بهتر است که دولت از درآمد مالیاتی مطلوبی برخورد باشد و درآمدهای قابل استحصال از دست نروند.

نظر کارشناسی‌تر آن است که مدیران در حیطه های وظایف قابل اجرای خود؛ کار جهادی داشته باشند و مثلا طرح اخذ مالیات از خانه های خالی را با جدیت بیشتری اجرا کنند.

رسانه ها پیش از این گزارش دادند که درآمد دولت از محل اخذ مالیات از خانه های خالی طی سال گذشته تنها ۸۲ میلیون تومان بوده!
این در حالی است که درآمد قابل پیش بینی دولت از این محل در حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.

مسئله فرارهای مالیاتی نیز همچنان یکی از ایرادات بزرگ نظام مالیات ستانی در ایران است.

 

 

منبع : مشرق

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!