زیان مالیاتی مطرح شده در استاندارد حسابداری ۳۵

در مورد ” زیان مالیاتی ” مطرح شده در استاندارد حسابداری ۳۵ ، بایستی فرایند زیر مورد عمل واقع شود:

در اولین دوره مالی اجرای استاندارد ۳۵ و آنهم صرفا در صورت وجود ” زیان مالیاتی ”  در دوره مالی مذکور ،  بایستی مبلغ  ” زیان تایید شده ” توسط مقامات مالیاتی که تا کنون توسط واحد تجاری مستهلک نشده است ، دربدهکار ” دارایی مالیات انتقالی ” و در بستانکار ” سود و زیان انباشته ” ثبت  شود  ( در صورت وجود سود مشمول مالیات در اولین دوره مالی  اجرای استاندارد،  بایستی زیان تایید شده مستهلک نشده ، از محل سود مشمول مالیات کسر و سپس ” مالیات بر در آمد پرداختنی” محاسبه  شود ) .

در دوره مالی  جاری و دوره های  بعد  که بجای ” سود مشمول مالیات ” ، ” زیان مالیاتی ” وجود داشته باشد  ،  در همان دوره مالی بایستی  واحد تجاری  مالیات زیان  را به عنوان ” دارائی مالیات انتقالی ” از یک طرف در سرفصل  دارائیهای غیر جاری و از طرف دیگر  در سرفصل ” مالیات انتقالی ” ( زیر مجموعه ” هزینه مالیات بر درآمد” ) در صورت سود و زیان با ماهیت درآمد و به عنوان مزایای مالیاتی  انعکاس دهد ( البته این عمل زمانی قابل پذیرش است که در مقابل این زیان و سایر . مطلب از کانال تلگرام خانه حسابداری. زیانهای مالیاتی استفاده نشده انتقالی از سنوات قبل ، سود مشمول مالیات قابل استفاده در آینده محتمل باشد ) .

در دوره مالی پذیرش زیان توسط مقامات مالیاتی ، باید تفاوت بین مالیات زیان احتساب شده توسط واحد تجاری در خصوص دوره مالی  مورد نظر ، با مالیات زیان  تایید شده توسط مقامات مالیاتی برای دوره مالی مذکور مقایسه و دارایی مالیات انتقالی تعدیل شود

در دوره مالی استهلاک زیان توسط واحد تجاری  ( در صورت وجود سود مشمول مالیات در دوره مالی  پذیرش زیان توسط اداره مالیاتی ، استهلاک زیان تایید شده اجباری است و نمی تواند اختیاری باشد ) ، دارائی مالیات انتقالی مربوطه ، متناسب با مبلغ زیان تایید شده مستهلک شده  برگشت  می شود .

 

گروه مالی فناوری کاوی   

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!