قرار گرفتن اطلاعات خریداران خودرو در اختیار سازمان امور مالیاتی

 

اطلاعات همه خریداران خودرو از سامانه یکپارچه خودرو در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌گیرد.

مالیات بر عایدی سرمایه یکی از انواع مالیات است که بر عایدی حاصل از نقل و انتقال (خرید و فروش) دارایی‌های سرمایه‌ای شامل انواع دارایی منقول یا غیرمنقول و مشهود یا نامشهود وضع می‌شود.

این مالیات از مابه‌التفاوت سود خرید و فروش حاصل می‌شود؛ یعنی شامل مبلغ فروش منهای مبلغ خرید، کسر درصد تورم و محاسبه ضریب می‌شود.

خودرو یکی از اموالی است که مشمول مالیات بر طرح عایدی سرمایه می‌شود. بر این اساس، در صورتی که خریدار خودرو در مدت کمتر از یک سال اقدام به فروش خودرو کند در این صورت ۳۰ درصد مشمول مالیات می‌شود.

همچنین فروش خودرو بین یک تا دو سال پس از خرید، حدود ۲۰ درصد و فروش بین ۲ تا سه سال حدود ۱۰ درصد مشمول مالیات می‌شود.

طبق طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خودرو در صورت نگهداری بیش از سه سال معاف از مالیات و به تعداد اعضای خانوار تا سقف چهار خودرو معافیت مالیاتی داده شده است.

اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه منجر می‌شود تا افرادی که با سفته‌بازی و سوداگری اقدام به خرید و فروش خودروها و کسب سودهای بالا می‌کردند، شناسایی شود و از آنان مالیات اخذ شود.

اجرای این طرح باعث می‌شود تا عرضه و تقاضا در بازار متعادل شده و خودرو به عنوان کالای مصرفی در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی قرار گیرد و همه در برابر قانون مالیات برابر باشند.

در سامانه یکپارچه خودرو به خریداران اعلام شده است که حسب ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو ذیل سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت و شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

 

منبع : همشهری آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!