در ابتدا باید گفت که اولین دستگاه های چاپ که البته به نوعی از ساختار کاملا بدوی و ابتدایی پیروی میکردند توسط شرکت زیراکس (چستر کارلسون) که امروزه هم همچنان به تولید دستگاه های کپی و پرینتر میپردازد در سال ۱۹۳۸ میلادی تولید شد. این شرکت در آن سالها توانست اولین دستگاه های چاپ را با استفاده از صفحه های روی پوشیده شده با سلفور تولید و پس از انبوه سازی روانه بازار بکند.

این نیز بعده ها توسط مهندسین و شرکت های سایر، روز به روز پیشرفت و توسعه داده شده ،بطوریکه امروزه شاهد پیدایش ماشین های چاپ عظیم الجسه با تکنولوژی های خارق العاده هستیم،دستگاه هایی که در ابتدا تمامی دستورات و احتیاجات شمارا سنجیده و پس از دریافت دستور، و گذراندن پروسه ی چاپ و صحافی به صورت بروشور،کاتالوگ،بنر و… به شما تحویل میدهند.

صنعت چاپ که ابتدا به نوعی به عنوان یک اختراع،و نه به عنوان وسیله ای کاربردی برای  اهداف بشری در نظر گرفته میشد امروزه به مرور زمان و گسترش روز افزون بروکراسی این اختراع به عنوان وسیله ای کابردی برای مستند سازی مباحث و ارائه ی خیلی از گزارشات به جهت تصمیم گیری های بهتر در اکثر اداره جات،شرکت ها، تولیدی های بزرگ و کوچک، منازل و دیگر مصارف اساسی بشر مورد کاربرد قرارمی گیرفت.

ورود صنعت چاپ به ایران ،از دیدگاه برخی تاریخ نگاران به زمان قاجار نسبت داده شده است.اما در هر حال  تحت هیچ عنوان قابل قیاس با دستگاه های پیشرفته امروزی نبوده اند. امروزه در ایران دستگاه های چاپ در انواع ابعاد، کاربرد ها ،و تکنولوژی های مختلف در اختیار مصرف کنندگان عزیز میباشد که میتوانند متناسب با نوع نیاز خود ، دستگاه منحصر به فرد خود را داشته باشند.

printet back

معرفی انواع نسل های  پرینتر موجود در بازار

وقتی صحبت از نسل پرینتر میشود منظور نوع تکنولوژی چاپی است که شرکت سازنده برای ارائه ی خروجی از اطلاعات رایانه ای و یا باز تولید اسناد ( کپی) اتخاذ نموده است .
به طور عمده پرینتر های موجود در بازار از انواع پرینتر های لیزری،جوهر افشان،سوزنی،حرارتی،پرینتر های سه بعدی،پلاتر، و جت پرینترهای دستی یا صنعتی دسته بندی میشوند،  که در ادامه هر کدام را به اختصار توضیح خواهیم داد

شایان ذکر است که پرینتر های لیزری از انواع متداول و پرمصرف در این زمینه میباشد.

Laser Printer

پرینترهای لیزری

یکی از متداول ترین و مقرون به صرفه ترین نسل پرینتر های موجود در بازار،پرینتر های لیزری هستند که در انواع تک کاره،سه کاره و چهار کاره با آپشن های گوناگون و مختلف و متناسب برای انواع مصارف موجود میباشند.
همانطور که از اسم این نسل پرینتر پیداست ،پروسه چاپ لیزری بوده و از تونر خشک برای تولید متن و روی کاغذ آوردن آن استفاده میشود،تقریبا اکثر پرینتر های موجود در بازار از همین نسل لیزری پیروی میکنند.
پرینتر های لیزری معمولا به خاطر هزینه های پایین،طول عمر بالا،چاپ تمیز،سرعت بالا و همچنین قیمت مناسبی که دارند از محبوبیت بسیارزیادی برخوردار هستند و توانسته اند جایگاه مطلوبی در بین اداره جات و شرکت ها ، طی سالیان اخیر برای خود ایجاد کنند.

مزایا:

  • قیمت مواد مصرفی ارزان
  • دوام بسیار بالای قطعات
  • قابل اطمینان
  • ظرفیت اسقاط بالا
  • فراوانی قطعات در بازار

معایب:

  • قیمت بالای پرینتر در هنگام خرید
printers 2048px 09256
81Ee5BlOi6L. AC UF10001000 QL80
Inkjet Printer

پرینتر های جوهر افشان

پرینتر های جوهر افشان تقریبا از اواخر دهه ی ۸۰ وارد بازار شدند،و توانستند به زودی به دلیل قیمت پایین خود بازار خاصی را از مخاطبان  به خود اختصاص دهند،هرچند این قیمت پایین بی دلیل نبوده و میتواند مصرف کننده را تا حدودی گول بزند، تا حدی که بعده ها در طول زمان و استفاده بیشتر از دستگاه شاید مصرف کننده احساس ضرر از خرید این نوع دستگاه  را داشته باشد(این تعریف در مورد اکثر دستگاه های جوهر افشان صدق میکند ،معدود مدل هایی از پرینتر های جوهر افشان در بازار وجود دارند که معمولا با برند اپسون عرضه گردیده اند که شامل اسنسناء این موضوع هستند که در ادامه به تشریح جامع تری ازین موضوع میپردازیم).
پرینتر های جوهر افشان ،چاپگرهایی هستند که برای ایجاد تصاویر بر روی کاغذ از پاچش جوهر مرکبی تر استفاه میکنند. اگر بخواهیم این پروسه را به طور ساده شرح دهیم، مرکب مورد استفاده در این پرینتر ها تقریبا همان مرکبیست که به طور عامیانه میشناسییم،بدیهیست که به همان مقدار دردسر های مرکب های قدیم را دارند .
معمولا مصرف کننده ها در هنگام خرید پرینتر های جوهر افشان میبایست به این نکته توجه داشته باشند که درست است که در هنگام خرید پرینتر مبلغ کمتری رابرای آن اختصاص میدهند،اما در دراز مدت و با گذشت زمان ، شاید مبالغ بیشتری را برای هزینه های تعمیر و نگهداری آن مصرف کنند ،که سر نهایت با یک حساب کتاب کوچک به این نکته دست میابند که همان مبلغ یک پرینتر خیلی خوب را هزینه کرده اند، اما با یک راندمان خیلی خیلی کمتر از چیزی که مورد انتظارشان بوده است.
به طور خلاصه ،پرینتر های جوهر افشان ، آن هم  فقط چند مدل محدود، اغلب مورد استفاده ی عکاسی ها، برای چاپ عکس های خانوادگی و امثال آن ها هستند.
همانطور که در بالا پرینتر های جوهر افشان اپسون را از دیگر دستگاه های جوهر افشان متمایز کردیم ،دستگاه های جوهر افشان اپسون به دلیل استفاده از نوعی هد خواص و قوی ، وهمچینی امکان اتصال تانک یا مخزن جوهر جداگانه ،هم مشکل هزینه های بالای خرید کارتریج در آن ها حل شده و هم مشکل کیفیت چاپ،اما باز هم از لحاظ نگه داری وحساسیت نمیتوان آن را هم رده ی دستگاه های لیزری شمرد.

برخی مدل های اپسون به دلیل کیفیت بالای چاپ،فقط مورد استفاده برای چاپ عکس ها میباشند.

مزایای پرینتر های جوهر افشان:

  • ارزان بودن پرینتر ها هنگام خرید
  • چاپ رنگی (در پرینتر های لیزری هم مدل های رنگی موجود میباشند اما باقیمت های تا حدود ۱۰یا ۱۵برابری)

معایب:

  • سرعت چاپ پایین
  • هزینه های مواد مصرفی بالا
  • کمبود قطعات در اکثر مدل ها
  • خشک شدن و از کار افتادن دستگاه در صورت بلا استفاده ماندن
  • حساسیت نگه داری بالا
Dot Matrix Printer

پرینترهای سوزنی

پرینتر های سوزنی در اصل نسل از رده خارج پرینتر ها هستند که امروزه فقط در برخی موارد خاص برای مصرف خاص از آن ها استفاده میشوند. اکثر پرینتر های سوزنی تک رنگ بوده (امکان استفاده از رنگ آبی،قرمز،مشکی به صورت تکی) وفقط میتوانند یک رنگ را چاپ نمایند
اما بدلیل دقت بالا و مقداری چاپ پرفراژی (چاپ برجسته) مورد توجه برخی بانک ها و شرکتها برای چاپ صورت حساب و یا چاپ چک هایی که نیاز به پرفراژ وافزایش امنیت آن ها است مورد استفاده قرار میگیرد

مزایای پرینتر های سوزنی:

  • دقت چاپ بالا
  • چاپ پرفراژی

معایب پرینتر های سوزنی:

  • قدیمی بودن تکنولوژی
  • قدیمی بودن اکثر دستگاه ها در ایران
  • امکان استفاده در ویندوز های محدود در مدل های قدیمی
  • نبود قطعات
home printer based toner scaled
download
Thermal Printer

پرینترهای حرارتی

نسل پرینتر های حرارتی را میتوان از قدیم در دستگاه های فکس جست جو کرد. تقریبا میتوان گفت همان تکنولوژی دستگاه های فکس قدیمی در این نوع مدل پرینتر ها بکار رفته است.
برای پرینتر های حرارتی معایب ویا مزایای خاصی نمیتوان در نظر گرفت،چراکه چون بدلیل نیاز شدید مراکز مورد استفاده، میبایست از مزایا و معایب آن چشم پوشی کرد.البته لازم به ذکر است که با توجه به برند انتخوابی در این دستگاه ها،از کیفیت های گوناگونی برخوردار هستند،اما به صورت کلی معایب خواصی را نمیتوان به آن ها نسبت داد
به طور کلی پرینتر های حرارتی به دومدل فیش پرینتر و لیبل پرینتر تقصیم میشوند،که دستگاه های فیش پرینتر متناسب برای چاپ فاکتورهای رستورانی،و دستگاه های لیبل پرینتر متناسب استفاده ی مراکز تولیدی به جهت چسباندن مدل ویا بارکد محصولات به روی آن های میباشند.

۳D Printer

پرینترهای سه بعدی

این مدل پرینتر ها کاربرد بسیاری در صنایع و مراکز ساخت ماکت دارند که میبایست با توجه به ابعاد خاص مد نظر مصرف کننده ،انواع آن طراحی و ساخته شوند. تولید اجسام در پرینت سه بعدی به صورت لایه گذاری میکرونی انجام می شود؛ این روش برتری و معایب خاص خود را نسبت به روشهای تولید سنتی مانند ماشینکاری CNC دارد.

بر خلاف دستگاه های ماشینکاری مرسوم همانند برشکارها، تراش دهنده ها و حفارها که عملا از یک تورده خام با کاهش دادن شکل خاصی را به وجود می آورند، پرینت سه بعدی تکنیکی را استفاده میکند که عملی افزایشی محسوب میشود بدین شکل که لایه لایه حجم مورد نظر را میسازد و یک جسم جامد به تدریج از روی هم قرار گرفتن لایه های افقی میکرونی ساخته میشود.

لازم به ذکر است که این دسته از پرینترها جزو مصارف خاص محسوب شده و کاربری عمومی ندارند

3dprinter 2048px 9375
Portable Printer New Zealand EBS 260
Handjet Printer

جت پرینترهای دستی

این مدل پرینتر ها به صورت دستی و یا استفاده از استند برای چاپ روی جعبه و یا محصولاتی که شاید سطح صافی در آن ها وجود ندارد استفاده میشوند. تکنولوژی چاپ آن ها در برخی موارد از همان تکنولوژی چاپ جوهر افشان طبعیت میکند.

در پایان پس از بررسی انواع نسل های پرینتر باید گفت که امروزه پرینتر های گوناگونی برای مصارف گوناگون وجود دارند که روز بروز هم در ابعاد و مدل های مختلف در حال تولید وتوسعه هستند.ما در این مقاله فقط در مورد دستگاه های پر مصرف بازار صحبت کردیم.
اما به طور کلی پرینتر های چاپ ناخن،چاپ سلفی،چاپ روی کیک،چاپ بر روی نوشیدنی و… نیز وجود دارد.
البته در موارد چاپ خوراکی از جوهرهای مخصوص سابلیمیشن و کاغذهای مخصوص سابلیمیشن استفاده میشوند که برای بدن نیز هیچ گونه ضرری ندارند

حال که با نسل های پرینتر های مورد استفاده اداری بیشتر آشنا شدیم، به تعریف انواع کاربرد ها و اصتلاحات این صنعت میپردازیم. با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد پرینتر های لیزری و یا جوهر افشان در انواع مختلف مدل های تک کاره،سه کاره و یا چهار کاره موجود میباشد که میبایست با توجه به نیاز مصرف کننده از انواع آن ها انتخاب نمود.

پرینترهای تک کاره

پرینتر های تک کاره فقط و فقط از رایانه ویا در نسل های جدید تر به صورت وایرلس از گوشی موبایل و یا تبلت دستور چاپ میگیرند و از ابتدایی ترین آپشن ها برخوردار هستند.

پرینترهای سه کاره

پرینتر های سه کاره از کاربرد های بیشتری برخوردار هستند و امکانات بیشتری را در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهند

ما در پرینتر های سه کاره علاوه بر بحث پرینت،امکان کچپی و اسکن را نیر دارا میباشیم که خود میتواند در شرایط خاص و بحرانی کاربرد فراوانی را داشته باشد.

پرینترهای چهارکاره

در حال حاضر کاربردی ترین وکامل ترین دستگاه های موجود در بازار میباشد که علاوه بر امکانات پرینتر های سه کاره ، امکان فکس را نیز در خود دارا میباشند. به طور خلاصه ، پرینتر های ۴کاره امکانات یک پرینتر،یک اسکنر،یک کپی ویک فکس را به صورت زیپ را در خود جای داده اند

(بر خلاف ذهنیت منفی برخی کاربران در خصوص اینکه خرابی پرینتر های ۳ یا ۴ کاره از پرینتر های تک کاره بیشتر است، دستگاه های چند کاره از کیفیت بسیار بالا و مناسبی برخوردار هستند و تا به حال خرابی ای به دلیل سه کاره یا چهار کاره بودن در آن ها دیده نشده است)

printer back 1 1
printer back 2

تعریف برخی از آپشن‌های موجود در بازار

A

اگر در پسوند پرینتر اچ پی خود این نام را میبینید، معنی آن این است که شما ساده ترین نوع آن مدل پرینتر رادر اختیار دارید (از لحاظ آپشن هایی که جلو تر یک به یک آن ها را توضیح خواهیم داد)

W یا Wireless یا چاپ بیسیم

این ها همگی یک تعریف واحد دارند،آن هم این است که اگر پرینتر شما همچین قابلیتی را در خود جای داده باشد شما میتوانید به صورت بیسیم و بدون اتصال کابلی به رایانه، به آن دستور دهید و اطلاعات گوشی موبالیل،تبلت ویا لپ تاپ خود را به روی کاغذ بیاورید.که بر روی پرینتر ها با علامت اختصاری(w)نشان داده میشوند.

N  یا Network  یا تحت شبکه

اگر پرینتر شما این قابلیت را داشته باشد شما میتوانید از طریق کابل شبکه یا لن آن را داخل شبکه ی داخلی آورده و از هر تعداد سیستمی که در آن شبکه وجود دارد به آن دستور دهید که بر روی پرینتر ها با علامت اختصاری(n)نشان داده میشوند.

D یا Duplex یا دوبلکس و یا چاپ پشت و روی همزمان

این بدین معناست که شما میتوانید در صورتی که دوصفحه ویا بیشتر چاپ داشته باشید،چاپ شما را به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت دست،در پشت و روی کاغذ انجام دهد.روند کار بدین صورت میباشد که ابتدا صفحه ی اول را چیپ گرفته و کاغذ را بیرون میدهد،سپس دوباره کاغذ را به داخل کشیده و پشت آن را نیز چاپ کرده و به بیرون هدایت میکند.این آپشن بر روی پرینتر ها با علامت اختصاری(d)نشان داده میشوند.

ADF یا Feeder یا تغذیه خودکار کاغذ برای کپی

شاید برای شما پیش آمده باشد که بخواهید از روی تعداد بالایی مثلا ۲۰ صفحه ، اسکن ویاکپی تهیه کنید. در این صورت شما میبایست به صورت دستی و به تعداد صفحات مورد نیاز درب دستگاه را باز کنید،کاغذ را گذاشته و بعد از اتمام کار دستگاه کاغذ را بردارید و کاغذ دیگری را بگذارید واینکار را تا پایان ۲۰ برگ انجام دهید. که این خود امری طاقت فرسا  وحوصله سر بر است.

آپشن فیدر به شما کمک میکند که شما هر تعدادکپی یا اسکن که نیاز داشتید به روی قسمتفیدر آن گذاشته ودستگاه به صورت خودکار کاغذ ها را کشیده ودستور مورد نظرشما را انجام میدهد

USB یا قابلت چاپ از روی فلش

در پرینتر های جدید قسمتی را برای اتصال فلش مموری طراحی کرده اند که شما یتوانید از طریق آن فایل های داخل فلش را چاپ نموده و یا اینکه اطلاعاتی از قبیل اسکن اسناد را بر روی آن ذخیره کنید.
که البته این آپشن تا قبل از پیدایش آپشن وایرلس کاربرد داشت وامروزه با وجود دستگاه های وایرلس استفاده از این گجت شاید کاربرد خواصی پیدا نکند اما در هر حال همچنان در برخی مشاغل مورد استفاده قرار میگیرد.

امکانات دیگری نیز از قبیل هارد دیسک، صفحات تاچ، کشوهای کاغذ متعدد و… نیز برای دستگاه ها وجود دارد که به دلیل استفاده خاص از آن ها وهمچنین گستردگی آن ها از توضیح آن ها چم پوشی میکنیم.

انتخاب نوع نسل پرینتر ارتباط مستقیم با نیاز مصرف کننده دارد

هرشخص پیش از آنکه اقدام به خرید پرینتر کند ،ابتدا میبایست چند سوال اساسی را از خود داشته باشد:

  1. چاپ مورد نیاز من از نوع رنگی است یا سیاه وسفید؟
  2. چه استفاده ای از آن دارم؟ (اداری، تجاری، صنعتی، خانگی و…)
  3. از چه نوع کاغذی استفاده میکنم؟ (مثل گلاسه ،توگلاسه،روغنی و…)
  4. حجم کاری من با پرینتر به طور متوسط روزانه و یا ماهانه چه مقدار است؟
  5. چه بودجه قرار است به این بخش تخصیص داده شود؟
  6. هزینه های مصرفی دستگاه چه مقدار برایم مهم هستند؟
  7. آپشن های مورد انتظار من از دستگاه کدامین موارد است؟

که البته کارشناسان ما آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره به دوستان عزیز به صورت رایگان میباشند

هر مسیری را با ما
آگاهانه انتخاب کنید