با رویکرد حمایتی دولت، یک هزار میلیارد تومان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته شده است

 

وزیر اقتصاد با اشاره به رویکرد دولت مردمی سیزدهم و نگاه ویژه به استفاده از ظرفیت‏‌های ماده ۱۷۲ قانون مالیات‏‌های مستقیم گفت: مسیر استفاده از حمایت‌‏های ماده ۱۷۲ قانون مذکور پس از انقلاب هموار شده و هم اینک به نقاط قوی خود رسیده بطوری که در سال ۱۴۰۰ از حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد قابل شناسایی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته شده است.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست «بررسی نقش مالیات در مسئولیت‏ های اجتماعی» که با حضور دکتر داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی و مدیران این سازمان و موسسات و جمعی از خیرین سراسر کشور برگزار شد اظهار داشت: حمایت‏ های دولت در حوزه مسئولیت ‏های اجتماعی دو دسته اند؛ یک دسته از کمک‏ های مستقیم دولت‏ مانند یارانه، پرداخت مستقیم، بودجه حمایتی در اختیار نهادهای دولتی برای حمایت از بیماران خاص و بودجه حمایتی مربوط به دانشگاه‏ ها است. دسته دوم حمایت ‏های غیرمستقیم است به این معنا که عاملان فعالیت‏ های اجتماعی از جانب دولت مورد حمایت قرار بگیرند و ماده ۱۷۲ قانون مالیات‏ های مستقیم نیز از همین جنس است.

وی با بیان اینکه مسیر استفاده از حمایت‏ های ماده ۱۷۲ قانون مالیات‏ های مستقیم هموار شده افزود: در اصلاحات سال ۱۳۸۰ کمک ‏های ساخت مدارس و دانشگاه، سپس در دهه ۹۰ نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد به آن اضافه شدند. در یک سال اخیر ۲۵ مجوز در این خصوص صادر شده که معادل مجوزهای تمام سال‏ های گذشته است. همچنین در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶ هزار شرکت و ۱۰۰۰ شخص حقیقی به جای پرداخت مالیات از ظرفیت کمک به خیریه ها استفاده کردند و مشمول معافیت مالیاتی شدند.

دکتر خاندوزی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ از حدود ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد قابل شناسایی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه های قابل قبول مالیاتی پذیرفته شده است تصریح کرد: درست است که این رقم به حساب دولت واریز نشده است اما در همان مسیری خرج شده که مورد هدف دولت بوده و این مسیر مستقیم منجر به حمایت‏ های مدنظر دولت شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه دولت گاها امکان کمک مستقیم به برخی انجمن‏ های حمایت از  بیماران خاص را ندارد اما با اعمال مشوق ‏های مالیاتی می‌تواند خیرین را تشویق کند تا در این مسیر قرار بگیرند خاطرنشان کرد: مجموعه این حرکت در راستای انگیزه بخشی به امور خیر و در بلندمدت حرکت به سمت نظام مشارکت مردمی انجام می‌شود. برای انگیزه بخشی باید از این ابزار بیشتر استفاده کنیم.

منبع : سازمان امور مالیاتی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!